Jag vill ha en integrerad maillösning i Frenda. Låter säkert omständigt men de största GDPR-avvikelserna och slarv med journallagen sker nog just nu i mailhanteringen. All korrespondens med pat ska ju sparas och dessutom sedan raderas i mailklienten.
En lösning där inboxen för mottagningsmailen hamnar på startsidan och där man sedan "tilldelar" mail till rätt patient som då sparas som bilaga i journalen. All kommunikation kan sedan ske genom frenda, GDPR-säkert och idiotsäkert.
0 Röster
9 Kommentarer
Sorterat efter
F
Folke Ornell 347492-A 347534postat
över 3 år sedan
Kan det presenteras som en konversation i en separat flik i vänsterspalten? Ex "Mail"
Och där finns mailonversation med patienten som presenteras som en SMS-konversation i ex Iphone.
Överskådlighet är egentligen inte prio 1. De allra flesta mail är av den typ du beskriver, dvs helt ointressanta att gå tillbaks och läsa. Det viktigaste är att dokumentationskraven uppfylls men att det sedan ska vara snyggt och överskådligt i journalen är av mindre betydelse, iallafall tycker jag det.
0 Röster
Jens Jonssonpostat
över 3 år sedan
Admin
Hur skulle man i beskrivet scenarion göra för att undvika att en ny bilaga skapas för varje enskilt mail en patient skickar in? , låt säga en diskussion gällande ombokning av en tid, tänk: Mail 1 Kunden: Hej jag behöver boka om min tid den 12/2 Mail 2 Mottagningen: Vad tror du om den 14/2 ? Mail 3 Kunden: Nej det går inte det är alla hjärtansdag Mail 4 Mottagningen: 21-22 /2 Mail5 Kunden: Den 22 blir bra, vilken tid? Mail 6 Mottagningen: 15:00 Mail 7 Kunden: kl 15 den 22/2 , vi ses då!
0 Röster
F
över 3 år sedan
Jag skulle föredra att Frenda föreslår patient genom sökning i e-post registret men att man manuellt måste godkänna, alternativt koppla till rätt patient. Mail som inte kan kopplas till särskild användare hanteras som de mail vi får nu dvs de sparas tills dess att vi fått kontakt med personen i fråga och sedan kopplas de till patienten.
Dessa mail som ej kan kopplas till en patient kan markeras som ohanterade på startsidan likt fakturor och FK-begäran redovisas nu.
0 Röster
Jens Jonssonpostat
över 3 år sedan
Admin
Jätteskoj att flera visa support för idén , bara det faktum att två olika kliniker tycker till om det gör givetvis att vi ser att det finns ett större intresse och efterfrågan av funktionen. Och det är för utvecklingen av FRENDA jättespännande att få era synpunkter och ideér. Diskussionen mellan användare ger oss en inblick i vad som är viktigt för er. Fortsatt bevakning sker och tack för att du tog dig tid att skriva!
Ytterligare frågor osm vi skulle ställa oss i utvecklingssyfte är: Skulle man styra det baserat på den epostadress som man registrerat på patienten i Grunduppgifter? Vad händer när ett mail kommer in som inte har vare sig en känd mailadress eller personuppgifter?
0 Röster
M
Mikael.widlofpostat
över 3 år sedan
Jag vill bara lägga in support för detta förslag, tycker det låter kanonbra.
Jag förstår att Frenda inte är en e-postklient, men om man kan ordnar så att Frenda kan läsa inkorgen från en specifik maildress så borde det väl inte vara så svårt att ordna 'skriv'-rättigheter? Då kan man i samma veva som ett mail läses in, och av användare kopplas till en specifik patient och läggs som bilaga, även deleta mailet från servern. Jag vill minnas att detta brukar finns som funktion i de flesta mail-klienter (ta bort mail från servern vid nedladdning).
Toppen-idé i allafall, hoppas den går att förverkliga!
0 Röster
F
över 3 år sedan
fråga 10 användare så är jag säker på att detta är en efterfrågad funktion. Jag slår vad om 100kr om nödvändigt!
Tror dock inte det är tillräckligt bra fart i detta forum än för att få in synpunkter.
Tack för feedback!
0 Röster
Jens Jonssonpostat
över 3 år sedan
Admin
Hej igen, det var svaret på min fråga! Det är en intressant ide, och helt klart något man bör spinna vidare på. Problemet som kan uppstå är att eftersom FRENDA i sig inte är en epostklient, så ligger mailet kvar och "skvalpar" i någon annan klient och fortsätter vara en säkerhetsrisk ur GDPR synpunkt. Det hade varit intressant att höra flera användares synpunkter på ditt önskemål. Vi bevakar tråden för ytterligare korrespondens!
0 Röster
F
över 3 år sedan
Valfritt.
Tänker att man kan koppla den Mailadress dit de flesta patienterna mailar.
Inboxen blir då synlig i frenda. Mail från Pelle kopplas till Pelles personnummer och därefter loggas all mailkommunikation automatiskt på Pelles journal.
Var det svaret på din fråga?
0 Röster
Jens Jonssonpostat
över 3 år sedan
Admin
Hej Folke och tack för ditt inlägg, hur skulle du se att funktionen fungerade, på Kliniknivå eller på individ nivå?
Hej,
Jag vill ha en integrerad maillösning i Frenda. Låter säkert omständigt men de största GDPR-avvikelserna och slarv med journallagen sker nog just nu i mailhanteringen. All korrespondens med pat ska ju sparas och dessutom sedan raderas i mailklienten.
En lösning där inboxen för mottagningsmailen hamnar på startsidan och där man sedan "tilldelar" mail till rätt patient som då sparas som bilaga i journalen. All kommunikation kan sedan ske genom frenda, GDPR-säkert och idiotsäkert.
0 Röster
9 Kommentarer
Folke Ornell 347492-A 347534 postat över 3 år sedan
Kan det presenteras som en konversation i en separat flik i vänsterspalten? Ex "Mail"
Och där finns mailonversation med patienten som presenteras som en SMS-konversation i ex Iphone.
Överskådlighet är egentligen inte prio 1. De allra flesta mail är av den typ du beskriver, dvs helt ointressanta att gå tillbaks och läsa. Det viktigaste är att dokumentationskraven uppfylls men att det sedan ska vara snyggt och överskådligt i journalen är av mindre betydelse, iallafall tycker jag det.
0 Röster
Jens Jonsson postat över 3 år sedan Admin
Hur skulle man i beskrivet scenarion göra för att undvika att en ny bilaga skapas för varje enskilt mail en patient skickar in? , låt säga en diskussion gällande ombokning av en tid, tänk:
Mail 1 Kunden: Hej jag behöver boka om min tid den 12/2
Mail 2 Mottagningen: Vad tror du om den 14/2 ?
Mail 3 Kunden: Nej det går inte det är alla hjärtansdag
Mail 4 Mottagningen: 21-22 /2
Mail5 Kunden: Den 22 blir bra, vilken tid?
Mail 6 Mottagningen: 15:00
Mail 7 Kunden: kl 15 den 22/2 , vi ses då!
0 Röster
Jag skulle föredra att Frenda föreslår patient genom sökning i e-post registret men att man manuellt måste godkänna, alternativt koppla till rätt patient. Mail som inte kan kopplas till särskild användare hanteras som de mail vi får nu dvs de sparas tills dess att vi fått kontakt med personen i fråga och sedan kopplas de till patienten.
Dessa mail som ej kan kopplas till en patient kan markeras som ohanterade på startsidan likt fakturor och FK-begäran redovisas nu.
0 Röster
Jätteskoj att flera visa support för idén , bara det faktum att två olika kliniker tycker till om det gör givetvis att vi ser att det finns ett större intresse och efterfrågan av funktionen. Och det är för utvecklingen av FRENDA jättespännande att få era synpunkter och ideér. Diskussionen mellan användare ger oss en inblick i vad som är viktigt för er. Fortsatt bevakning sker och tack för att du tog dig tid att skriva!
Ytterligare frågor osm vi skulle ställa oss i utvecklingssyfte är: Skulle man styra det baserat på den epostadress som man registrerat på patienten i Grunduppgifter?
Vad händer när ett mail kommer in som inte har vare sig en känd mailadress eller personuppgifter?
0 Röster
Mikael.widlof postat över 3 år sedan
Jag vill bara lägga in support för detta förslag, tycker det låter kanonbra.
Jag förstår att Frenda inte är en e-postklient, men om man kan ordnar så att Frenda kan läsa inkorgen från en specifik maildress så borde det väl inte vara så svårt att ordna 'skriv'-rättigheter? Då kan man i samma veva som ett mail läses in, och av användare kopplas till en specifik patient och läggs som bilaga, även deleta mailet från servern. Jag vill minnas att detta brukar finns som funktion i de flesta mail-klienter (ta bort mail från servern vid nedladdning).
Toppen-idé i allafall, hoppas den går att förverkliga!
0 Röster
0 Röster
Hej igen, det var svaret på min fråga!
Det är en intressant ide, och helt klart något man bör spinna vidare på. Problemet som kan uppstå är att eftersom FRENDA i sig inte är en epostklient, så ligger mailet kvar och "skvalpar" i någon annan klient och fortsätter vara en säkerhetsrisk ur GDPR synpunkt. Det hade varit intressant att höra flera användares synpunkter på ditt önskemål. Vi bevakar tråden för ytterligare korrespondens!
0 Röster
0 Röster
Hej Folke och tack för ditt inlägg, hur skulle du se att funktionen fungerade, på Kliniknivå eller på individ nivå?
0 Röster
Logga in för att publicera en kommentar