Webbtidboken: Hur ser det ut för patienterna?

Här följer en beskrivning av Webbtidboken och hur det ser ut för patienterna.


INNEHÅLLSFÖRTECKNING


För patienter: Nybokning

Patienten når nybokning via hemsidan där det finns en länk till webbokningen. En webbsida öppnas där de får välja behandling (enligt de val som är registrerade för nybokning). 


Välj tid: Patienten väljer tid och behandling


Personuppgifter: Patienten fyller i personuppgifter

Obligatoriska uppgifter: Personnummer, Förnamn, Efternamn och Mobilnummer. 

Valfria uppgifter: E-post och Meddelande till mottagningen (hamnar som tidbokstext) 


  • Patienter som redan finns registrerade i Frenda:
    Uppdatering av mobilnr och ev e-post kommer att ske om de uppgifterna inte redan finns inlagda via Grunduppgifter
  • Patienter som inte finns registrerade i Frenda:
    Patienten skapas i Frenda med de uppgifter som patienten har uppgett. I Grunduppgifter anges att patienten accepterar SMS samt ev e-post


Bekräfta bokning: Patienten bekräftar bokningen

När patienten bekräftar bokningen kommer tiden in i tidboken.


Patienten får ett bekräftelse-SMS och ev e-post med länk till tiden för att av- eller omboka (enligt de inställningar som är registrerade)



För patienter: Ombokning/Avbokning

Patienter kan endast boka om eller avboka tider enligt de inställningar som gäller för webbokning. De kan enbart boka om tider som avser kallelser för undersökning (revision), andra utvalda tider där ett aktivt val för ombokning har markerats samt nybokningar bokade via webben. 


Är om- och avbokningar aktiverat med webbtidboken, då får patienten i sin kallelse en klickbar länk om de blir kallade med SMS el E-post, via brev framgår text hur bokningen ska hanteras samt en unik kod.



Hanterar bokning: Patient öppnar länken och loggar in


Här kan de hantera sin bokning och välja att "Boka om" eller "Avboka"



Väljs "Boka om" blir patienten erbjuden andra lediga tider (annan dag el tid) som de kan boka om till. Patienten kan INTE ändra på vare sig behandlare eller tidslängden på bokningen. 


Försöker patienten boka om eller avboka tiden för sent (enligt inställningarna för webbokning) får patienten ett meddelande om att det är för sent att ändra tiden.

Var artikeln till hjälp?

Toppen!

Tack för din feedback

Vi beklagar att det inte var till hjälp

Tack för din feedback

Berätta för oss hur vi kan förbättra den här artikeln!

Välj minst en av orsakerna
CAPTCHA-verifiering krävs.

Feddback skickat

Vi uppskattar din feedback och uppdaterar artikeln vid behov

010-128 54 60 support@frenda.se Fjärruppkoppling