Brevmall
Inställningar > Klinik > Brevmall
Här läggs dokumentmallar in för att skapa personifierade brev som skickas till patient.
Dokument skapas i Word (docx-format) och laddas in som en brevmall. I dokumenten används så kallade "taggar" för att hämta in uppgifter automatiskt, t ex patientens namn- och adressuppgifter. För installation och hjälp med Word, kontakta lokal IT-tekniker eller IT-support.
Följande typer av brevmallar finns:
- Patient: Används via Patient > Kommunikation > Brev
- Tidbokning: Används via högerklick på bokad tid i Tidboken
- Massutskick: Används via Kommunikation > Massutskick > Brev
- Kallelsebrev: Används ännu inte, utveckling pågår
INNEHÅLLSFÖRTECKNING
- Brevmallar
- Vald mall
- Ny
- Ta bort
- Spara
- Använda en skapad mall
- Taggar som kan användas i dokument för brevmallar
Brevmallar
Här presenteras de mallar som finns skapade.
Vald mall
Förhandsgranska
Knapp [Förhandsgranska] används för att förhandsgranska dokumentmall och kontrollera att "taggar" är korrekt angivna.
Hämta
Knapp [Hämta] används för att hämta in dokumentmall.
Ersätt
Knapp [Ersätt] används för att hämta in en ny dokumentmall och ersätta en tidigare sparad.
När dokument innehåller felaktiga "taggar" kommer ett felmeddelande att visas när brevmall används. Korrigera det som är fel i grunddokumentet och ladda upp det på nytt. Observera att det nya grunddokumentet inte kan ha samma namn som det tidigare.
Ny
Knapp [Ny] används för att lägga till ett dokument skapat i Word som ska användas som dokumentmall.
- Ange Namn
- Välj Typ: Patient, Tidbokning eller Massutskick
- Tryck [Ladda upp]
- Gå till platsen där Worddokument är sparat
- Markera dokument och tryck [Hämta]
- Tryck [Spara]
Ta bort
Knapp [Ta bort] används för att ta bort den mall som är markerad.
Spara
Knapp [Spara] används för att spara mallar.
Använda en skapad mall
Typ Patient
Används via Patient > Kommunikation > Brev
Typ Tidbokning
Används genom att högerklicka på bokad tid i Tidbok.
Läs mer här: Tidbok, avsnitt Högerklicksmeny på tidbokning > Skicka brev
Typ Massutskick
Används via Kommunikation > Massutskick > Brev
Läs mer här: Massutskick Brev
Typ Kallelsebrev
Används inte än, utveckling pågår.
Taggar som kan användas i dokument för brevmallar
Brevmallar som ska användas skapas som dokument i Word (docx-format). I dokumentet läggs så kallade "taggar" in för att hämta in t ex patientrelaterade uppgifter i brevmallen.
För att "taggar" ska fungera behöver texten vara omsluten av hakar/brackets [ ] och vara korrekt angivna med stora och små bokstäver, se nedan.
Tillgängliga "taggar"
Datum
Hämtar dagens datum när brev skrivs ut.
Patientuppgifter
Hämtas från patientens grunduppgifter. Har patienten flera adresser kommer den översta adressen att användas.
Inloggad användare
Hämtar inloggade användare, information visas längst upp till vänster i programmet.
Vald behandlare
Hämtar den behandlare som är vald i behandlarlisten, information visas längst upp till höger i programmet.
Klinikuppgifter
Hämtar de uppgifter om kliniken som är centralt registrerade. Finns det andra uppgifter registrerade via Inställningar > Resultatenhet > Kontaktuppgifter används dessa.
Tidbokning
Hämtar information från den bokade tiden i Tidboken. Gäller enbart typ Tidbokning.
Var artikeln till hjälp?
Toppen!
Tack för din feedback
Vi beklagar att det inte var till hjälp
Tack för din feedback
Feddback skickat
Vi uppskattar din feedback och uppdaterar artikeln vid behov