Hur loggar man in med BankID?
BankID är en tilläggstjänst som aktiveras av vårdgivare på organisationsnivå.
I och med att BankID är en personlig legitimationshandling som används i tjänsten behöver ett tilläggsavtal mellan vårdgivaren (på organisationsnivå) och Frenda AB tecknas. När avtal är påskrivet aktiveras funktionen för kliniken, för beställning mejla [email protected].
För användare är det möjligt att logga in i Frenda enbart via BankID eller kombinera inloggningen med ett SITHS-kort. Ett flertal regioner kräver inloggning via SITHS-kort för inrapportering av barn-/ungdomstandvård och nödvändig tandvård.
Vid inloggning med BankID scannas en QR-kod för legitimation. Samtliga användare med behörighet finns registrerade med personnummer i Frenda och BankID-inloggningen validerar enbart att det är rätt användare som loggar in.
För att kunna signera journalanteckningar med BankID behöver en separat signeringskod anges.
INNEHÅLLSFÖRTECKNING
Inloggning med BankID
Starta Frenda. Inloggningsskärmen visas, tryck [BankID Logga in] som finns i det svarta fältet till vänster.
Scanna QR-kod och följ instruktionerna på skärmen.
Inloggningen varar i 8 timmar så länge man är aktiv och jobbar i Frenda. När dator/arbetsplats lämnas är det viktigt att logga ut ur Frenda.
Utloggning
För att logga ut, ur Frenda, använd ”utloggningsikonen” som visas uppe i det högra hörnet.
Ange/Ändra signeringskod
För att kunna signera journalanteckningar behöver en signeringskod anges.
PIN-koden är personlig och är användarens sätt att signera när den är inloggad med BankID.
- Gå till Inställningar > Användare > Allmänna
- Tryck [Bestäm personlig PIN]
- Ange en PIN-kod (med 6-20 siffror)
- Tryck [OK]
- Scanna QR-kod och signera koden med BankID
Ändring av kod sker enligt samma förfarande som ovan.
Var artikeln till hjälp?
Toppen!
Tack för din feedback
Vi beklagar att det inte var till hjälp
Tack för din feedback
Feddback skickat
Vi uppskattar din feedback och uppdaterar artikeln vid behov