Fakturatjänst

Patient > Ekonomi > Aktuell ekonomi


Fakturatjänst är en tilläggstjänst som aktiveras i FRENDA. 


Aktivering sker tillsammans med FRENDA via Inställningar > Resultatenhet > Ekonomi. Beroende av vilken fakturatjänst som ska användas är det olika uppgifter som krävs för att aktivera tjänsten. 


Vilken fakturatjänst som ska användas styrs på vårdgivarnivå och det går enbart att ha en tjänst aktiverad i FRENDA. 


INNEHÅLLSFÖRTECKNING


Fakturatjänst Walley - enbart för Praktikertjänst AB

Mer information finns på Intranätet: Hur ska patienten betala? - Praktikertjänst (praktikertjanst.se) via rubrik Faktura.


Fakturatjänst kan enbart användas för utförd behandling och vid köp av produkt i samband med vårdkontakt. Den kan inte användas vid fakturering av t ex Uteblivande.


För vald patient via Aktuell ekonomi blir knapp [Fakturatjänst] aktiv när det finns en upparbetad skuld på patienten. 


  1. Tryck [Fakturatjänst]
  2. Markera "Jag har verifierat/legitimerat att patientens personnummer stämmer"
  3. Tryck [Fortsätt]
    En kreditupplysning tas på patienten. Blir den inte godkänd får patienten betala på annat sätt
  4. En specifikation på utförd vård skriv ut till patient, den innehåller även information att den fakturaavgift som Walley lägger till
  5. Faktura skickas till patientens folkbokföringsadress sker av Walley
  6. Kliniken erhåller ersättning dagen efter köpet


Om det av någon anledning inte går att använda fakturatjänsten på patienten så framgår ett meddelande. Anledningen är sekretessbelagd och framgår inte i FRENDA. 


Videoinstruktion för Walley


Fakturatjänst Payzmart

Läs mer här om villkor: Paysmart.se/kliniker

För att ansluta sig till tjänsten: Payzmart.se/anslut-klinik

Information om villkor för patienten: Payzmart.se/patienter


Förutsättningar för patienten:

  • Svenskt personnr
  • 18 eller äldre och folkbokförd i Sverige


I Grunduppgifter måste patienten acceptera både SMS och e-post.


Fakturatjänst kan enbart användas för utförd behandling och vid köp av produkt i samband med vårdkontakt. Den kan inte användas vid fakturering av t ex Uteblivande.


För vald patient via Aktuell ekonomi blir knapp [Fakturatjänst] aktiv när det finns en upparbetad skuld på patienten. 


  1. Tryck [Fakturatjänst]
  2. Markera "Jag har verifierat/legitimerat att patientens personnummer stämmer"
  3. Säkerställ att e-postadress och mobilnummer stämmer. Markera "Jag har verifierat att vald e-postadress/valt mobilnummer stämmer."
  4. Tryck [Fortsätt]
    En kreditupplysning tas på patienten. Blir den inte godkänd får patienten betala på annat sätt
  5. En specifikation på utförd behandling skrivs ut till patient
  6. Faktura skickas digitalt till patienten
  7. Kliniken erhåller ersättning enligt det avtal som är tecknat med PayZmart


Om det av någon anledning inte går att använda fakturatjänsten på patienten så framgår ett meddelande. Anledningen är sekretessbelagd och framgår inte i FRENDA.


Videoinstruktion för Payzmart


Tandkonto/Fakturatjänst Resurs Bank

Villkor och anslutning: Resursbank.se/tandkonto/tandlakare

Information om villkor för patienten: Resursbank.se/tandkonto


Förutsättningar för patienten:

  • Svenskt personnummer
  • 18 år eller äldre och bokförd i Sverige
  • Tillsvidareanställning och fri från betalningsanmärkningar


I Grunduppgifter måste patienten acceptera SMS, e-postadress är valfri uppgift.


Fakturatjänst kan enbart användas för utförd behandling och vid köp av produkt i samband med vårdkontakt. Den kan inte användas vid fakturering av t ex Uteblivande.


För vald patient via Aktuell ekonomi blir knapp [Fakturatjänst] aktiv när det finns en upparbetad skuld på patienten.


  1. Tryck [Fakturatjänst]
  2. Markera "Jag har verifierat att patientens uppgifter stämmer"
  3. Tryck [Fortsätt]
  4. Ansökan om Kreditkonto visas.
    Ange belopp för kreditprövning, med lägst 30 001 kr och högst 100 000 kr (behövs ej om patienten redan har ett kreditkonto skapat via FRENDA).
    Tryck [Bekräfta ansökan med BankID]
  5. Patientens godkännande inväntas, villkor godkänns genom signering med BankID
  6. Ansökan om debitering av utförd behandling visas, tryck [Bekräfta debitering med BankID]
  7. Patientens godkännande inväntas. Efter signering med BankID får den en betalningsbekräftelse.
  8. En specifikation på utförd behandling skrivs ut till patienten
  9. Fakturan skickas digitalt till patienten
  10. Kliniken erhåller ersättning enligt det avtal som är tecknat med Resurs Bank


Om det av någon anledning inte går att skapa tandkonto och använda fakturatjänsten på patienten så framgår ett meddelande. Anledningen är sekretessbelagd och framgår inte i FRENDA.


Det går att höja patientens kreditgräns, då sker en ny kreditupplysning efter att patienten har bekräftat höjningen med BankID.

Videoinstruktion för Resurs Bank


Var artikeln till hjälp?

Toppen!

Tack för din feedback

Vi beklagar att det inte var till hjälp

Tack för din feedback

Berätta för oss hur vi kan förbättra den här artikeln!

Välj minst en av orsakerna
CAPTCHA-verifiering krävs.

Feddback skickat

Vi uppskattar din feedback och uppdaterar artikeln vid behov

010-128 54 60 support@frenda.se Fjärruppkoppling