Fakturatjänst

Fakturatjänst

Tjänsten behöver ställas in för att den skall kunna användas, detta görs under Inställningar

Valet/knappen blir endast aktiv när det finns en upparbetat skuld på patienten.

  1. Klicka på [Fakturatjänst]
  2. Verifiera patientens personnummer och klicka på fortsätt. Observera att det då sker en kreditupplysning på patienten, om kreditupplysningen inte blir godkänd får patienten betala på annat sätt.


3. Kopia till patient skrivs ut med information om att det kommer att läggas på en avgift. Dagen efter köpet utbetalas pengarna till praktikern och samtidigt skickas fakturan till patientens folkbokföringsadress

 Om man får ett avslag på kreditprövningen från Fakturatjänst får man en varning att Faktura tjänst ej kan användas på patienten


Patienten betalar en fakturaavgift och möjlighet till delbetalning från 3 till 36 månader finns.

Kontakta Fakturatjänst via telefon för ytterligare information.


Videoinstruktion för Walley


Fakturatjänst Payzmart

Tjänsten avser kunder utanför Praktikertjänst och för att den skall kunna användas behöver man ansöka hos Payzmart.se
Uppge där att ni använder FRENDA, när Payzmart godkänt och  handlagt er klinik skickar de informationen vidare till oss. Vi gör de sista inställningarna i FRENDA för att få igång tjänsten direkt via journalsystemet. Efter detta får ni en utbildning av Payzmart och kan sedan använda tjänsten

  1. Klicka på [Fakturatjänst]
  2. Verifiera patientens personnummer och klicka på fortsätt. Observera att det då sker en kreditupplysning på patienten, om kreditupplysningen inte blir godkänd får patienten betala på annat sätt.
  3. Säkerställ att patientens Mobilnummer och Epost stämmer, INGEN fysisk faktura skickas! 
  4. En Kvittospeficikation skrivs ut för att ges till patienten
  5. Patienten får fakturan digitalt till sin e-post eller mobiltelefon


Dagen efter köpet utbetalas pengarna till kliniken (Ibland kan det dröja någon dag beroende på bank)

Om man får ett avslag på kreditprövningen får man en varning att Fakturatjänst ej kan användas på patienten.
Detta felmeddelande kan inte berätta anledningen pga. sekretess. Men vanligast är att beloppet är för högt, i dagsläget är maxbeloppet på patientens sammanlagda fakturor hos Payzmart 60000 kr

Vid planerad behandling kan man via Payzmart hemsidan  göra en förhandsbedömning och få ett belopp godkänt i förväg för att säkerställa att patienten är godkänd för det planerade beloppet innan behandling påbörjas.


En faktura från Payzmart kostar inget extra för kliniken. Inga avgifter eller liknande läggs på patienten heller om man betalar inom 6 månader.

Videoinstruktion för Payzmart


Nedan bifogad bilaga erhölls av Payzmart 2021-06-22 För ev. uppdateringar av denna vänligen se Payzmarts hemsida

Var artikeln till hjälp?

Toppen!

Tack för din feedback

Vi beklagar att det inte var till hjälp

Tack för din feedback

Berätta för oss hur vi kan förbättra den här artikeln!

Välj minst en av orsakerna

Feddback skickat

Vi uppskattar din feedback och uppdaterar artikeln vid behov

010-128 54 60 support@frenda.se Fjärruppkoppling