Obetalda fakturor (Patient > Ekonomi)
Patient > Ekonomi > Obetalda fakturor
Obetalda fakturor visar de fakturor som inte är betalda för vald patient och vald resultatenhet. Fakturanummer som tilldelas består av Resultatenhet+År+Löpnummer.
Fakturor som är förfallna visas på Startsidan, rubrik: Betalning inkl antalet förfallna fakturor. Samtliga obetalda fakturor visas via Ekonomi > Obetalda fakturor.
INNEHÅLLSFÖRTECKNING
Fakturainnehåll
Markera faktura, i nederkant visas
- Fakturainnehåll med debiteringsrader (till vänster)
Datum som framgår avser registreringsdatum - Betalningar (till höger)
Datum/Klockslag som framgår avser registreringsdatum (ej bokföringsdatum)
Återutskrift av faktura
Återutskrift av faktura sker genom att använda [Skrivarikon] längst till höger.
Ta bort faktura
Faktura tas bort genom att använda [X] längst till höger.
Fakturan krediteras och innehållet i fakturan flyttas till Aktuell ekonomi.
Visning av leveransmetod
I kolumn Leveransmetod framgår hur faktura är utställd till patient, gäller för fakturor utskrivna från augusti 2024.
- Blått kuvert - Faktura utskriven på papper (skrivarsymbol används)
- Grönt kuvert - Faktura skickad via Centralt utskick
- @ - Faktura skickad via epost
Visning av faktura med patientandel
Faktura till Annan betalare som innehåller en patientandelsfaktura visas med en blå länksymbol till höger om skrivarikonen.
Registrera betalning
Knapp [Registrera betalning] används för att registrera den markerade fakturan som betald.
- Bokföringsdatum: Förvalt datum är gårdagens datum
Används enbart för Källa: PG/BG-inbetalt och Centralt inbetalt (ändringsbar bakåt i tid) - Källa: PG/BG-inbetalt är förvald
Skapa påminnelse
Förfallen faktura kan påminnas en (1) gång.
Knapp [Skapa påminnelse] används för att skapa påminnelse för markerad faktura.
Vid påminnelse för faktura utställd till Annan betalare är "Lägg till påminnelseavgift" avmarkerad.
Förfallodatumet på faktura styrs av det antal dagar som är inställda på resultatenheten (Inställningar > Resultatenhet > Ekonomi). När det finns antal dagar i respit till påminnelse kan påminnelse skapas först när förfallodatum och det antalet dagar har passerat.
Inkasso
Knapp [Inkasso] används för att ändra den markerade fakturans fakturastatus till Inkasso.
Inkassohantering hanteras olika hos olika vårdgivarorganisationer.
Skriv av faktura
Knapp [Skriv av faktura] används för att skriva av den markerade fakturan (kundförlust).
Välj Skäl till avskrivning, val Övrigt behöver motiveras ytterligare.
Avskrivning av patientfordran (kundförlust) behöver noggrant dokumenteras/motiveras för att vara avdragsgill enligt Skatteverket.
I Rapport > Ekonomirapporter > Avskrivningar går det att följa upp samtliga fakturor som är avskrivna.
Ändra förfallodatum
Knapp [Ändra förfallodatum] används för att ändra den markerade fakturans förfallodatum.
När förfallodatumet ändrats visas ett utropstecken (!) efter förfallodatumet. När muspekaren förs över förfallodatumet står det "Ändrat förfallodatum". Vid ändring av förfallodatum påverkas inte datumet på originalfaktura vid återutskrift, datumet ändras enbart i Frenda.
Via Patient > Ekonomi > Historik visas information om vilken behandlare som var vald när förfallodatum ändrades.
Var artikeln till hjälp?
Toppen!
Tack för din feedback
Vi beklagar att det inte var till hjälp
Tack för din feedback
Feddback skickat
Vi uppskattar din feedback och uppdaterar artikeln vid behov