Externremiss: Ta emot (via Patient)

Patient > Remiss > Ta emot


Den här beskrivningen gäller hantering av Externremiss som tas emot med brev eller digitalt via Medspace.

Avsändaren behöver vara inlagd i adressboken, läs mer här: Adressbok.



INNEHÅLLSFÖRTECKNING


Registrera patient

Patient registreras i Grunduppgifter, knapp [Ny patient]. Fyll i information, lista på rätt behandlare och som Marknadsföringskanal (via Övrigt) ange Remisspatient. 


Registrera mottagen Externremiss

Knapp [Registrera mottagen extern remiss] används för att registrera en remiss som mottagen. Det går även att trycka på menyvalet [Ta emot].


Avsändarinformation: Välj extern avsändare


Välj remissens avsändare genom att söka bland de som finns upplagda i adressboken. Avsändare kan läggas till genom att använda symbolen till höger.


Mottagarinformation


Visas med den behandlare som är vald i behandlarlisten och namnet på vald resultatenhet. 


Beskrivning (prio, behandlare, typ och text)


  • Ange Prioritet: 0-3, förvald prioritet är 0.
  • Tilldela behandlare som ska behandla patienten.
    Behandlare är ändringsbar så längre remissen är aktiv.
  • Välj Typ: Behandling eller Konsultation
  • Ange Text enligt mottagen remiss


Filer

Lägg till filer genom att använda:

  • Knapp [+Skanna remiss]
  • Knapp [+Lägg till inskannad remiss]
  • Knapp [Lägg till övrig bilaga]


Spara

Knapp [Spara] används för att spara remiss.


Stäng

Knapp [Stäng] används för att stänga dialogruta för remiss.


Bekräftelse

Knapp [Bekräftelse] används för att skicka remissbekräftelse till avsändare och patient att remissen är mottagen.



Gör val för hur remissbekräftelse ska skickas till patient. 


Tryck [Ok].


Remissbekräftelse till avsändare skrivs ut och skickas med brev eller digitalt med Medspace om sådan koppling finns. 


Patientbekräftelse skickas till patient med SMS, E-post och/eller Brev, de val som visas styrs utifrån det som är registrerat i patientens grunduppgifter. Vid val Brev går det att använda Centralt utskick. 


Remisshändelse

Knapp [Remisshändelse] används för att göra tillägg i remiss.



Välj Remisshändelse

Följande remisshändelser finns:

  • Notering gjord
  • Bekräftelse registrerad
  • Kommunikation registrerad
  • Svar registrerat
  • Behandling påbörjad


Text

Ange Text till vald remisshändelse.

Förinlagda texter från Textbanken kan användas.


Filer

Lägg till filer genom att använda:

  • Knapp [+Skanna dokument/bild]
  • Knapp [+Lägg till övrig bilaga]


Ok

Knapp [Ok] används för att spara remisshändelse.


Log

Visar information om det som har hänt i remiss. Det som visas överst är det som har hänt senast.


Makulera Log-händelse

Felaktigt inlagd remisshändelse kan makuleras genom att högerklicka på texten i log-kolumnen.

  1. Välj [Makulera].
    När makulera är nedgråad då kan remisshändelse inte makuleras.
  2. Ange Orsak och tryck [OK]
  3. Signera för att fullfölja makuleringen.

En makulerad remisshändelse visas i loggen som överstruken.


Remissvar

Knapp [Remissvar] används för att skriva remissvar till avsändare när patienten är färdigbehandlad.



Lägg till/Bifoga

  • Knapp [Lägg till journalrader]: Välj journalanteckningar, valda rader läggs till i fält för Epikris.
  • Knapp [Lägg till medicinlista]: Hämta medicinlista från senaste hälsodeklaration, mediciner läggs till i fält för Epikris.
  • Bifoga Grafik, Parodgrafik och Senaste hälsodeklaration som ska ingå i remissvar.
    Saknas något av dessa val finns det inget att bifoga.

Remissvar

Ange Text.

Förinlagda texter från Textbanken kan användas.


Epikris

Ange Text.

Vid Lägg till journalrader/medicinlista visas tillagda rader.

Förinlagda texter från Textbanken kan användas.


Textbank

Visar förinlagda texter från Textbanken för det fält som är markerat.


Skriv ut

Knapp [Skriv ut] används för att skriva ut remissvaret. 

Utskriften visas som förhandgranskning. Skriv ut och skicka till avsändare med brev eller digitalt med Medspace om sådan koppling finns. 


Spara

Knapp [Spara] används för att spara remissvar.


Avbryt

Knapp [Avbryt används för att ångra remissvar. 


Delsvar

Knapp [Delsvar] används för att skriva delsvar till avsändare. 


Används på samma sätt som Remissvar, se ovan. 


Kopiera remiss

Knapp [Kopiera remiss] används för att kopiera en remiss som felaktigt har blivit avslutad eller makulerad.


Avsluta remiss

Knapp [Avsluta remiss] används för att avsluta remissen när remissvar har skickats till avsändaren.


Ett meddelande visas:

Tryck [Ja].


Avlista patient

Patienten avlistas i Grunduppgifter, knapp [Avlista] ange orsak Remisspatient. 


Remissflödet

1. Registrera patient

Registrera patienten i Grunduppgifter, knapp [Ny patient]. Fyll i information, lista på rätt behandlare och som Marknadsföringskanal (via Övrigt) ange Remiss. 


2. Ta emot/Bekräfta Externremiss

  1. Tryck [Registrera mottagen extern remiss]
  2. Välj avsändare
  3. Fyll i information om mottagen remiss:
    - Ange prio
    - Tilldela behandlare
    - Välj behandlingstyp: Behandling eller Konsultation
    - Ange beskrivning enligt mottagen remiss
  4. Lägg till filer
    - Skannad remiss
    - Lägg till övrig bilaga
  5. Tryck [Spara]
  6. Tryck [Bekräftelse]. Skriv ut remissbekräftelse visas.
    Remissbekräftelse skickas till avsändare och patient enligt val.
  7. Tryck [Stäng]

3. Boka tid i tidbok för patient

4. Behandla patient

5. Skicka remissvar

  1. Öppna remiss
  2. Tryck [Remissvar]
  3. Fyll i information:
    - Ange remissvarstext
    - Lägg till journalrader till fält Epikris
  4. Tryck [Skriv ut] och skicka remissvar till avsändare

6. Avsluta remiss

Använd knapp [Avsluta remiss] för att avsluta remiss när remissvar till avsändare är skickat.


7. Avlista patient

Patienten avlistas i Grunduppgifter, knapp [Avlista] ange orsak Remisspatient.


Var artikeln till hjälp?

Toppen!

Tack för din feedback

Vi beklagar att det inte var till hjälp

Tack för din feedback

Berätta för oss hur vi kan förbättra den här artikeln!

Välj minst en av orsakerna
CAPTCHA-verifiering krävs.

Feddback skickat

Vi uppskattar din feedback och uppdaterar artikeln vid behov

010-128 54 60 support@frenda.se Fjärruppkoppling