Internremiss: Skicka/Ta emot (via Patient)

Patient > Remiss > Skicka


Den här beskrivningen gäller hantering av Internremiss som skickas mellan behandlare inom kliniken, det vill säga mellan tandläkare och tandhygienist/specialist. 


För att kunna skicka interna remisser inom kliniken behöver den egna kliniken vara inlagd i adressboken som en Frendamottagning, mottagaren visas med en orange punkt till vänster om namnet. Läs mer här: Adressbok



INNEHÅLLSFÖRTECKNING


Skapa remiss (Avsändare)

Knapp [Skapa remiss] används för att skapa en remiss. Det går även att trycka på menyval [Skicka].


Mottagarinformation - Välj Frendamottagning (egen klinik)


Välj mottagare genom att söka bland de som finns upplagda i adressboken. 


Frendamottagare visas med en orange punkt till vänster om namnet. Remissen hanteras digitalt inom Frenda.


Avsändarinformation


Visas med den behandlare som är vald i behandlarlisten när remissen skapas. När remissen är sparad kompletteras avsändarinformationen med namn-/adressuppgifter för egen resultatenhet. 


Frågeställning/Önskad behandling

  1. Välj Behandlingstyp: Behandling eller Konsultation
  2. Ange Problemställning.
    Förinlagda texter från Textbanken kan användas.


Status/Anamnes

Ange Status/Anamnes.

Förinlagda texter från Textbanken kan användas.


  • Knapp [Lägg till journalrader]: Välj journalanteckningar, valda rader läggs till i fält för Status/Anamnes.
  • Knapp [Lägg till medicinlista]: Hämta medicinlista från senaste hälsodeklaration, mediciner läggs till i fält för Status/Anamnes.
  • Bifoga Grafik, Parodgrafik och Senaste hälsodeklaration som ska ingå i remiss.
    Saknas något av dessa val, då finns det inget att bifoga.


Textbank

Visar förinlagda texter från Textbank för det fält som är markerat.


Spara

Knapp [Spara] används för att spara remiss.


Skicka

Knapp [Skicka] används för att skicka remiss inom klinik när den är färdig. 


Ett meddelande visas:

Svara [Ja], remiss går inte längre att redigera. Remissen skickas inom kliniken.


Startsida: Remisser inom klinik - Nya inom klinik


Kommunikation som rör skickade remisser framgår på Startsidan, rubrik Remisser inom klinik. 


Genom att klicka på rubriken "Nya inom klinik" öppnas Kommunikation > Remiss > Inom klinik med filtrering på "Nya mottagna remisser". 


Öppna remiss (Mottagare)

Knapp [Öppna] används för att öppna remissen.


Ange Prioritet och Tilldela behandlare inom klinik


  • Ange Prioritet: 0-3, förvald prioritet är 0.
  • Tilldela behandlare som ska behandla patienten.
    Behandlare är ändringsbar så länge remissen är aktiv.


Spara

Knapp [Spara] används för att spara uppgifter.


Bekräftelse

Knapp [Bekräftelse] används för att skicka remissbekräftelse till avsändare och patient att remiss är mottagen.



Gör val för hur remissbekräftelse ska skickas till patient.


Tryck [Ok].


Remissbekräftelse skickas till avsändare inom klinik hanteras digitalt genom Frenda.


Remissbekräftelse skickas till patient med SMS, Epost och/eller Brev, de val som visas styrs utifrån vad som är registrerat i patientens grunduppgifter. Vid val Brev går det att använda Centralt utskick.


Startsida: Remisser inom klinik - Statusändring


Kommunikation som rör skickade remisser inom klinik framgår på Startsidan, rubrik Remisser inom klinik och via Statusändring. 


Markera som läst (Avsändare)

Knapp [Markera som läst] används för att meddela mottagare att information är läst/mottaget. 


Knappen kan användas av både avsändare och mottagare vid de fall där Notering/bilaga läggs till i remiss. 


Boka tid (Mottagare)

När tid bokas i tidboken till den behandlare som är vald på remissen visas ett meddelande där det går att uppdatera remisstatus till "Under behandling".


Meddelanden (både Avsändare och Mottagare)

Används för att skicka ett meddelande mellan behandlare inom klinik gällande remissen. 

Ange önskad text och tryck [Skicka].

När meddelandet är Läst framgår information om det. 


Log

Visar information om det som har hänt i remissen mellan avsändare och mottagare. Det som visas överst är det som hänt senast. 


Makulera Log-händelse

Felaktig remisshändelse går att makulera genom att högerklicka på texten i log-kolumnen. Makulering återställer remiss till remissens föregående status. 

  1. Välj [Makulera].
    När makulera är nedgråad, då kan remisshändelsen inte makuleras.
  2. Ange Orsak och tryck [OK].
  3. Signera för att fullfölja makuleringen.

En makulerad remisshändelse visas i loggen som överstruken.


Kopiera remiss

Knapp [Kopiera remiss] används för att kopiera en remiss som felaktigt har blivit avslutad eller makulerad.


Notering/bilaga (både Avsändare och Mottagare)

Knapp [Notering/bilaga] används för att göra tillägg i remiss. Detta kan användas av både avsändare och mottagare.



Text

Ange Text.

Förinlagda texter från Textbanken kan användas.


Lägg till filer

  • Knapp [+Skanna dokument/bild]
  • Knapp [+Lägg till övrig bilaga]


Ok

Knapp [Ok] används för att spara notering/bilaga.


Remissvar (Mottagare)

Knapp [Remissvar] används för att skriva remissvar till avsändare när patient är färdigbehandlad.



Lägg till/Bifoga

  • Knapp [Lägg till journalrader]: Välj journalanteckningar, valda rader läggs till i fält Epikris.
  • Knapp [Lägg till medicinlista]: Hämta medicinlista från senaste hälsodeklaration, mediciner läggs till i fält Epikris.
  • Bifoga Grafik, Parodgrafik och Senaste hälsodeklaration som ska ingå i remissvaret.
    Saknas något av dessa val finns det inget att bifoga.


Remissvar

Ange Text.

Förinlagda texter från Textbanken kan användas.


Epikris

Ange Text.

Vid Lägg till journalrader/medicinlista visas tillagda rader.

Förinlagda texter från Textbanken kan användas.


Textbank

Visar förinlagda texter från Textbanken för det fält som är markerat.


Skicka

Knapp [Skicka] används för att skicka remissvar.


Spara

Knapp [Spara] används för att spara remissvar.


Avbryt

Knapp [Avbryt] används för att ångra remissvar.


Delsvar (Mottagare)

Knapp [Delsvar] används för att skicka delsvar till avsändare.


Används på samma sätt som Remissvar, se ovan.


Stäng

Knapp [Stäng] används för att stänga dialogruta för remiss.


Avsluta remiss (Avsändare)

Knapp [Avsluta remiss] används för att avsluta remiss när remissvar är mottaget. Remissen visas inte längre som aktiv inom kliniken. 


Ett meddelande visas:

Tryck [Ja].


Remissflödet

1. Skapa/Skicka Internremiss

  1. Tryck [Skapa remiss]
  2. Välj mottagare = Egen klinik som Frendamottagare (visas med orange punkt)
  3. Fyll i information i remiss:
    - Välj behandlingstyp: Behandling eller Konsultation
    - Ange Frågeställning/Önskad behandling
  4. Fyll i status/anamnes
    - Lägg till journalrader och/eller medicinlista
    - Bifoga grafik, parodgrafik och/eller senaste hälsodeklaration
    - Hämta texter från textbank
  5. Tryck [Spara]
  6. Tryck [Skicka]
    Remiss skickas till egen klinik inom Frenda.
  7. Remiss är låst för redigering

2. Ta emot/Bekräfta Internremiss

  1. Visas på Startsidan: Remisser inom klinik - Ny inom klinik
  2. Öppna remiss
  3. Ange prioritet och tilldela behandlare
  4. Tryck [Spara]
  5. Tryck [Bekräftelse], Remissbekräftelse skickas inom Frenda och till patient enligt val
  6. Tryck [Stäng]

3. Remissbekräftelse mottagen

  1. Visas på Startsidan: Remisser inom klinik - Statusändring
  2. Öppna remiss
  3. Tryck [Markera som läst]

4. Boka tid i tidbok för patient

5. Behandla patient

6. Skicka remissvar

  1. Öppna remiss
  2. Tryck [Remissvar]
  3. Fyll i information:
    - Ange remissvarstext
    - Lägg till journalrader/medicinlista till fält epikris
  4. Tryck [Skicka].
    Remissvar skickas till egen klinik inom Frenda.

7. Remissvar mottaget

  1. Visas på Startsidan: Remisser inom klinik - Statusändring
  2. Öppna remiss
  3. Läs remissvar
  4. Tryck [Markera som läst]

8. Avsluta Internremiss

Använd knapp [Avsluta remiss] för att avsluta remissen när remissvar är mottaget.



Var artikeln till hjälp?

Toppen!

Tack för din feedback

Vi beklagar att det inte var till hjälp

Tack för din feedback

Berätta för oss hur vi kan förbättra den här artikeln!

Välj minst en av orsakerna
CAPTCHA-verifiering krävs.

Feddback skickat

Vi uppskattar din feedback och uppdaterar artikeln vid behov

010-128 54 60 support@frenda.se Fjärruppkoppling