Skapa ett ärende Mina ärenden
Välkommen
Logga in

SMS

I översikten för SMS kan man se resultatenhetens skickade och misslyckade SMS.
Här kan man se om SMS misslyckats , och markera dessa som hanterade efter att man tex. ringt patienten eller uppdaterat telefonnummer. 




Vid tillfälliga störningar mot SMS-tjänsten/SMS-leverantör så försöker nu FRENDA skicka om SMS några gånger vid senare tillfälle. Om SMS-kallelse misslyckas pga. störning i SMS-tjänst eller inkorrekt nummer så skapas ett meddelande om detta till resultatenheten på startsidan.



OBS! FRENDA kan inte hantera ett misslyckat SMS (skicka på nytt eller liknande), utan informerar er bara för er kännedom så att ni kan kontakta patienten på annat sätt.
Detta beror i vanligaste fall på att telefonen inte är påslagen (väldigt vanligt), saknar teckning.


När man skickar SMS så delas långa texter upp i flera SMS, men i mottagarens mobiltelefon visas det som ett SMS trots att dom egentligen består av flera. Detta kallas multi-SMS eller konkatenerade SMS. Detta beror på att maximal textlängd i SMS hos teleoperatörer är 160 tecken.

 

Skickar man SMS som är längre än 160 tecken delas således SMS:en automatiskt upp. Följande regelverk gäller då:

 

  • 1 SMS är max 160 tecken
  • 2 SMS är max 306 tecken
  • 3 SMS är max 459 tecken o.s.v. 

 

Exempel: Är antal tecken i ett påminnelse-SMS 150 tecken så blir det 1 SMS till patienten och ni debiteras endast för 1 SMS

Exempel: Är antal tecken i ett påminnelse-SMS 200 tecken så blir det 1 SMS till patienten men ni debiteras för 2 SMS

 

Dom vanligaste tecken i SMS - som versaler, svenska tecken, utropstecken, paranteser, siffror osv. - räknas som ett tecken. 

 

Att tänka på när man skickar SMS från FRENDA är att samma SMS kan ha olika längd för olika mottagare eftersom patientens namn samt mottagningens namn kan variera. Om ni eftersträvar att sänka era kostnader för SMS är det klokt att försöka korta ner texten ni använder i SMS. Normalt är det i första hand påminnelser, följt av kallelser, som står för majoriteten av skickade SMS.


Byta avsändare

Med avsändare menas namnet som visas när du tar emot SMSet, som standard står här: Tandläkaren
Men det är nu möjligt på Bolagsnivå att ändra detta, och det görs efter kontakt med supporten. (Detta gäller ej Praktikertjänst)
 

Hjälpte det här svaret? Ja Nej

Send feedback
Synd att vi inte kunde vara till hjälp. Hjälp oss förbättra denna artikel med din feedback.