Privata mottagningar: Säker inloggning i FRENDA med Mobilt BankID eller e-tjänstekort


För att säkert kunna logga in och använda FRENDA kan man antingen använda Mobilt BankID eller e-tjänstekort. Det är även möjligt att kombinera Mobilt BankID och ett SITHS-kort. Ett flertal regioner kräver inloggning via SITHS-kort för inrapportering av barn-/ungdomstandvård och nödvändig tandvård. 


Användaren behöver även ha behörigheter tilldelade i FRENDA för att kunna logga in i FRENDA. Behörigheter tilldelas av verksamhetsansvarig via Inställningar - Resultatenhet - Behörigheter i FRENDA.



Mobilt BankID

I och med att Mobilt BankID är en personlig legitimationshandling som används i tjänsten behöver ett tilläggsavtal mellan vårdgivaren och FRENDA tecknas. Det är vårdgivaren som bestämmer om det är tillåtet att logga in med Mobilt BankID eftersom det är att räknas som en personlig identitetshandling. När avtal är påskrivet och behandlat aktiveras funktionen för er klinik. För beställning och prisförfrågan mejla sales@frenda.se


För mer information läs mer här.



E-tjänstekort

För att säkert kunna logga in FRENDA och använda FRENDA behöver ni använda identifieringstjänsten SITHS samt vara anslutna till katalogtjänsten HSA.


Identifieringstjänsten SITHS är en säkerhetslösning för stark autentisering vid inloggning i e-tjänster. Katalogtjänsten HSA är en viktig källa för behörighetsgrundande information vid inloggning i olika it-system.


Det finns ombud som hjälper er få det ni behöver på plats och ser till att:


- vårdgivaren och klinikerna finns upplagda i HSA-katalogen

- anställda får personliga HSA-id och SITHS/Efos-kort

- vårdgivaren kan beställa digitala funktionscertifikat för att kommunicera med Försäkringskassan


Du kan välja vilken ombudstjänst du vill. 

En rekommendation från FRENDA är Svensk e-identitet då de är godkända av SKL-ägda Inera AB samt kan hjälpa dig med både SITHS och HSA.



Var artikeln till hjälp?

Toppen!

Tack för din feedback

Vi beklagar att det inte var till hjälp

Tack för din feedback

Berätta för oss hur vi kan förbättra den här artikeln!

Välj minst en av orsakerna

Feddback skickat

Vi uppskattar din feedback och uppdaterar artikeln vid behov

010-128 54 60 support@frenda.se Fjärruppkoppling