Obetalda fakturor

Här finns mottagningens alla obetalda fakturor, här registrerar man betalningar, skapar påminnelser, sänder till inkasso och avskriver fakturor.



Ovan listan med fakturor finns ett antal filtreringsalternativ, där finns möjlighet söka/filtrera på fakturanummer, fakturerings datum, behandlare, händelse, status och annan betalare (bet.mot).

Varje faktura kan ha upp till 3 ikoner längst till höger.

Skrivarikonen -Skriver ut fakturan på nytt.

Länken - Visar att fakturan hör ihop med en annan faktura, håll musen över för att se mer information.

Krysset - Tar bort faktura.



Längst till höger har man en grupperingsfunktion för att enkelt kunna gruppera urvalet med vald grupp.

 


Hantera fakturor

Högst upp har man en meny med knappar för att hantera fakturorna


 


Registrera betalning

  1. När man registrerar en betalning markerar man fakturan och klickar på knappen [Reg. Betalning]
  2. Skriv in bokföringsdatum (datumet som är förifyllt är dagen innan idag), markera betalningssätt.
  3. Tryck på [OK], har patienten delbetalat fakturan skrivs det belopp som är inbetalt i ”Belopp”.


Skapa påminnelse -

När man skapar en påminnelse på en faktura har du möjlighet att påföra en påminnelseavgift i nästa steg efter att du tryck på [Skapa påminnelse]

När du skapar en påminnelse på "annan betalare" är påminnelseavgiften per automatik urbockad.
På Patient är den per automatik ibockad



Sänd till inkasso - Ger först ett bekräftelse fönster där man får bekräfta att fakturan ska gå till inkasso.

Denna funktion ändrar status på fakturan till sänd till inkasso, ingen info skickas till ev. inkasso företag, den hanteringen får man sköta själv.


Skriv av faktura - Öppnar ett fönster där man får ange skäl till avskrivning på fakturan, väljer man övrigt visas en textruta som man måste fylla i. 

Klicka sedan på [OK] för att skriva av fakturan.



Ändra förfallodatum

Klicka på den fakturan du önskar ändra och sedan knappen [Ändra förfallodatum]
Ange önskat datum i kalendern



En faktura vars förfallodatum blivit ändrat kommer synas i listan med ett utropstecken för att indikera att en förändring skett
på förfallodatumet, om man för markören över så står: Ändrat förfallodatum.
OBS!: En faktura där man ändrat förfallodatum ändrar INTE datumet på originalfakturan vid återutskrift utan datumet ändras endast i FRENDA för att ni skall undvika att skicka en påminnelse när ni kommit överens med patienten om annat! 



För att se info om när denna förändring gjordes kan man gå in på Patient - Ekonomi - Historik



Fakturainnehåll

I rutan längst ned finns ”Fakturainnehåll” där kan man se fakturainnehållet på vald faktura.



Till höger om den finner man ”Betalningar”, där syns alla inbetalningar för fakturan.



Man kan gömma ”fakturainnehåll” och ”betalningar” genom att klicka på den svarta pilen i mitten.























Var artikeln till hjälp?

Toppen!

Tack för din feedback

Vi beklagar att det inte var till hjälp

Tack för din feedback

Berätta för oss hur vi kan förbättra den här artikeln!

Välj minst en av orsakerna

Feddback skickat

Vi uppskattar din feedback och uppdaterar artikeln vid behov

010-128 54 60 support@frenda.se Fjärruppkoppling