Hantera Avslag FK

Avslag från Försäkringskassan kan vara mycket komplexa och avancerade, i detta avsnitt tittar vi på det vanligaste sättet att hantera avslag. 



När man får ett avslag visas detta på Startsidan, klickar man där kommer man till listan med avslag.
Där man högerklickar och väljer Till ekonomin.


I ovanstående fall kan man tydligt se att denna ersättningsbegäran ej kommit fram till Försäkringkassan alls, utan att den automatiskt kommit tillbaka med ett avslag (claim id 89999999 berättar detta för oss) . Detta kan bero på flera olika anledningar men de två vanligaste är att man kombinerat åtgärder man ej får kombinera, eller att man debiterat samma åtgärd flera gånger samma dag.

När vi kommer in i Ekonomin på patienten syns tydligt att man har ett avslag:


För att ta reda på varför man fått avslag markera den avslagna ersättningsbegäran genom att klicka på den, sedan Visa FK-logg.( Visa FK-logg är endast tillgängligt vid klick på en ersättningsbegäran, då det är denna som innehåller loggen)



I detta fall har man gjort en ogiltig åtgärds kombination.
För att rätta till detta:

Kontrollera vilken behandlare som utfört åtgärden genom att föra markören över behandlarens initialer. Om du inte har samma behandlare vald uppe i högra hörnet så kommer du inte kunna ta bort ersättningsbegäran. Om så är fallet byt till rätt behandlare och ta bort Ersättningsbegäran och åtgärden/erna. (Var uppmärksam på 14 dagars regeln! )

Lägg sedan in rätt kombination av åtgärder på nytt genom att klicka på [Lägg till Ekonomi]

Börja med att lägga in datum när åtgärden utfördes.
Välj sedan tillstånd och åtgärd

Om åtgärden är Tand/Plats beroende så kommer du ombes att knappa in tandnummer.
När du klickat i tandnummer klicka i den tomma rutan Position så fylls även denna i.

Om åtgärden är ersättningsberättigad och du vill skicka in den till FK på nytt klickar du på [OK]
Om åtgärden INTE skall skickas till kassan sätt en bock i Ingen FK-ersättning och sedan [OK]


Om åtgärden skall skickas till FK, klicka på [Skicka FK]


OBS! Alla avslag är unika för var patient, var uppmärksam på anledningen till avslag. Behövs vägledning kontakta er support, observera att supporten inte kan hjälpa med Försäkringstekniska frågor, såsom vilka åtgärder man kan använda eller liknande.



Var artikeln till hjälp?

Toppen!

Tack för din feedback

Vi beklagar att det inte var till hjälp

Tack för din feedback

Berätta för oss hur vi kan förbättra den här artikeln!

Välj minst en av orsakerna

Feddback skickat

Vi uppskattar din feedback och uppdaterar artikeln vid behov

010-128 54 60 support@frenda.se Fjärruppkoppling